av Anders Ryste
Det sies at i det nye
antidiktatoriske Russland finnes ca 60 forskjellige politiske partier,
"ideologier", som kjemper om flertallet i Dumaen. Demokratiet er jo
slik. Alle skal komme til orde. Så organiserer man seg i grupper og partier,
velger seg ledere, bygger partihus hvor det ruges og ruges på den ideen som
akkurat den og den gruppen vil fremme ved valgene. Retningslinjene kalles
programmer. Samfunnsutviklingen imidlertid, er levende. Derfor må de politiske
programmene stadig forandres. – –
Innen mer stabile
demokratier som innen f. eks. det norske, der er antal partiorganisasjoner
redusert til en tylvt eller så. Oversikten blir da betre. Tanken bak det hele
er at de politiske retningslinjene ikke skal monopoliseres, at ett parti skal
ta luven fra alle de andre og skape diktatur. Ivår nære historie har vi hatt
rikelig med diktaturer. I vår tid som i fortiden, har de alle utløst skremmende
kriger og stadig nye blodbad. Isteden må det tusenhodede frie folkestyre avløse
partitvangen oven fra. Folket med sine mange ideer skal ha makten.
De forskjellige
politiske ideene som organiseres, markerer seg som små pyramider rundt om i det
demokratiske landskapet, med en leder på toppen som makten delegeres til.
Utviklingen når en ny idé unnfanges, er at det organiseres og at et
partiapparat sammentømres, alt skjer slående likt slik som når diktaturene
fødes og manifesterer seg. Ennu er få eller ingen ny ide i politikken søkt
fremmet etter de retningslinjer som verdens mentale frelser i Evangeliene
anviser, unntatt Samfunnspartiet i årene 1933 - 40. Vil du noe virkelig nytt og
godt for folket, så skal du ordne det hele slik at den største iblant dere skal
være som alles trell. (I DGT valgte man ikke lederne etter taletrengthet, arv
og miljø, men etter visdom og innsikt).
Dette med utvelgelsen er viktig.
Det er stor forskjell på å ha sosial innsikt og det å ha partiinnsikt, innsikt
i rådene eller oppdukkende religiøse systemer og trosretninger, eller det å ha
innsikt i penge- og børspolitikk mot det som virkelig trengs av et moderne
lederskap: å ha innsikt i et samfunns helhetsutvikling, teknologiutvikling og
realøkonomisk utvikling. Inntil i dag er samtlige ledere utviklet som parti og
programdyrkere, som slekt og systemdyrkere, som akademiske papirdyrkere og som
seremoni og formdyrkere, som akademiske papirdyrkere og som seremoni og
formdyrkere innenfor en laget lekegrind, eller, skal vi heller si som en art
kyllinger innenfor eggeskallet. Hva som rører seg utenfor eggeskallet kjenner
ikke partilederne og våre valgte representanter i folkets styret og råd lite og
ingenting til. Hva vet byråkrater om samekonas kamp på Vidda eller fiskerkonas
strev i fiskeværet. "dere er nedenfra, jeg er ovenfra", sa Kristus.
Hva mente han? Hans vurdering og styrelse tok sitt utgangspunkt i helheten,
ikke i parti og organisasjonstrellenes utgangspunkt i synsing og subjektiv
formoding.
Men vi skal ikke bare kritisere og
raljere. Det verden mangler er bevissthet om et folkesamfunns iboende utvikling
og vekst. Det som den politiske og også religiøse utvikling med alt sitt strev,
strir imot. Politikerne av alle avskygninger vil ikke være med på å frigjøre
menneskene materielt enda vilkårene aksellererer i nye muligheter. De vil
heller utvikle bankhus, monopoler, fyrstehus og digre budsjetter. De har ingen
tanke for den kristne parole i samfunnet: Gjør mot andre det du vil at andre
skal gjøre mot deg. Skylder du skatt eller avgift til statspyramiden skal du
straffes. Intet skal ettergis om du kommer til å forsynde deg. Dekalogen og
Kristi evige bud skal være religion, ikke politisk praksis.
Virkelighetens liv og lære er
nedtegnet i vår kristne Bibel. Men Bibelen må holdes utenfor og hvorfor? Fordi
våre lærere, våre forfattere, våre vitenskapsmenn og teologer ennu ikke har
forstått, at først etter at våre organisasjoner og partier, våre slekter og
religioner som er å sammenlikne med egg til utruging, først når de som
kyllinger kommer ut av sine tykke eller tynne skal, vil de kunne oppdage
virkeligheten og deretter løse verdens floker.
Det frie markedet som
liberalistene roper på, kommer ikke, derimot, det tvangsregulerte markdet
kommer, og hvorfor? Fordi heller ikke disse har oppdaget våre samfunn som
levende organismer under vekst og skapelse. De setter fart på maskina, men
mangler styremann på brua. De er som blinde som skal lede andre blinde. De
mangler helhetens lys.
leder av Anders Ryste
I samtale med Anders
Hovden i Oslo, ute på Nordstrand ein gong, ville han ha greie på slekta oppe i
Hovdebygda. Han var tettpå 80 år den gongen. Eg kunne minne han om dei gamle.
Dei som enno var i live. Han var heimekjær, den gode Hovden. Seinare ein gong
sa han at teologien sin hadde han heimanfrå. Han fekk den av mor.
Oppgjennom åra
høyrde eg på mange prestar, kanskje mest på prost Tjensvoll på gymnaset i
Volda. Han ville gjerne innprente oss ei setning frå ein lærd engelsk teolog
som sa: "There is a God allways on the job. His home is heaven."
Evangeliet melder om Gudsriket på jord.
I Møre-Nytt,
gjennom skrivinga mi, trefte eg prost Johan Julseth. Han var formann i The
World Resister International og svoren pasifist. Det var synd for Julseth å ta
liv anten det gjaldt einskildmenneske eller i krig. Passifistane trur som frau
Bertha von Suthner, at det er våpenmakta som fører til krig. Eg sa det var
pengemakta.
Norderval vart eg
kjend med på Haldeplassen her i Ørsta og i Ålesund då han var prest der. Ein
som den gongen var dømd for landssvik, fekk ingen prest til å vie seg. Han
skulle giftast på nytt. Norderval tok jobben. Eg var eit av vitna. Då han såg
meg på prestekontoret, vart det eit humørfylt møte. Ja, kva sa han? "Om vi
i ordskifte slær kvarandre nesten i hel, så er vi no ørstingar likevel."
Men noko fekk eg
aldri høyre av prestane eg møtte. Det var fleire enn dei eg nemner her. Det var
den sanne soga om tiggarmunken og seinare heilagmannen Frans frå Assisi. Frans
kasta frå seg all rikdom og glans, gjekk ut mellom dei fattige og forkomne. Dei
som samla seg ikring han fekk namnet tiggarmunkane. Fransiskanarordenen ber
namnet etter han.
I den sanne soga
om Frans kjem det fram noko som først i vår tid dukkar fram att. Han sa at
pengar kan ikkje gje renter! Frans forkynte eit rentefritt samfunn. Alt anna
var synd mot Guds bod. Menneska gjev pengerenta æveleg liv. Tid og æve høyrer
ikkje menneska til, men Gud, sa Frans. Han hadde same tankegangen som økologane
har i vår tid. Vi må attende til den renta som naturen saman med reidskapane
gir, sa tiggarmunken. Profitten er ikkje større og større haugar av papir, men
dei store nye tekniske framstega som i dag veltar fram frå teiknebretta og
maskinene. (mine ord)
Dei mange
prestane eg møtte visste ingenting om teknologien, og neimen om dei visste noko
om den sanne Frans si lære om den ugudelege renta heller. Den falske pengemakta
bør prestane ta tak i. All denne preika om mange slags -fili – kan dei legge
bort, iallfall inntil dei har teke opp att arven frå den heilage Frans,
forkynner den purt og reint og såleis frigjer menneska frå Mammon. Då sluttar
både krig og fattigdom.
av Anders Ryste
I gamal tid
med styggever og kulde vart det lett uår i økonomien. Talen om dei sju magre og
dei sju feite åra, hang saman med meteorologien. Ikkje slik i dag.
Dei sju feite åra i Aust er blitt avløyst av sju magre. Overflod av varer toppar seg på lagera. Endå det meste er stridt fram av born som inga løn får, så blir varene for dyre, takka vere veksande byråkratisering og milliardbygging. Også i Aust har dei den sjukdommen, at stat og system er inntektene for samfunnet og ikkje vareproduksjonen. Då kan det berre gå gale også der. –
Diverre, det er den kristne Vesten som driv falsk økonomiopplæring og denne opplæringa har spreidd seg verda over. Høyr på dei norske banksjefane. Dei trur at det er eit spørsmål om pengekursar og renter å skaffe menneska dagleg brød. Politikarane fylgjer bankane. Som med oljen frå havet, som no flyt som vatnet frå Lågen om våren, utover all verda, slik og med alle andre naudsynte vareslag, så pressar overfloda alle prisar til det ulønnsame. Så kjem konkursane, arbeidsløysa og rådlause politikarar. – Innvalde storleikar som diverre enno ikkje har lært å skilje millom realverdiar og fiktive prisar og tal.
Skal vi vere glade eller rasande over at teknologien gjer større og større framskritt? Kvar vil det ende med teknikken straks transistoreksplosjonen vert skikkeleg kjend? Verda får vilkår for produksjon av alle vareslag og det utan grenser! Skal vi så lenger fikle med noko vi i gamal tid kalla pengeprofitt eller sparegrisar? Pengane singlar høgt og lytt i kassaapparata, i tippeselskapa og på dei einarma bandittane. Alle blir rikare og rikare – inntil konkursane. Den som hugsar "Ompliaden" i Syd-Korea for noko sidan, hugsar vel kva overflod landet synte fram. Skyskraparane trona i bakgrunnen. Men i dag? 50% av folket går ledige og syg på labben.
Slik vil det ikkje gå her, seier bank of England og Verdsbanken. Slikt kan berre skje andre stader. Men det trong ikkje skje, verken andre stader eller her, den dagen det går opp for bankane og dei styrande at det må til eit samla rekneskap for landet. Eit rekneskap som ikkje driv og lurer seg sjølv på kva som skal stå på plussida og kva som skal stå på minussida i samfunnssamanhang. Idag skattlegg ein i stor stil dei postane som står på minussida og på den måten får fram budsjetta. Sanneleg, ein ny tenkjemåte, ein åndsrevolusjon er i dag einaste vegen å kome vidare på så den sjølvlaga krisa midt i vareoverfloda kan avhjelpast.
Den menale tilstand som nå
behersker massesjelen, har som fast regel å mistenkeliggjøre individene og
rendyrke de upersonlige institusjoner. Denne infantilisme truer med å føre våre
moderne samfunn tilbake til oldtiden og middelalderens samlivsformer. Man
tillater ikke engang geniet å utvikle seg. Man rendyrker det almindelige og
tåler ikke det geniale, som alltid hadde den rolle å trekke massene etter seg,
oppover og framover. Den eneste unntagelse fra denne regel ser vi på
sportsplassene. Hvor merkelig nok den frie konkurranse ennå ikke er opphevet.
Men der, hvor det økonomiske liv, kappestriden i å yte det dyktigste, der
vender man seg med forakt imot det geniale, mot det dyktige og foretaksomme
geni. Og hvorfor det? Fordi hele mentaliteten er innstillet med uvilje overfor
den naturlige, selvfølgelige dyktighet innenfor det økonomiske driftsområde.
Ikke alle legger merke til at de
tekniske framskritt skyldes de skapende genier eller Guder. Ikke alle ser at
den tekniske utvikling er en selvvirksom utvikling, som hverken er besluttet av
storting eller av regjering. Folk tenker seg visst at staten bygger veier, og
biler, luftruter og maskiner. Man legger ikke merke til at det er ånden utenfor
staten som skaper alle framskritt og at det er ånden i institusjonen staten som
motarbeider alle framskritt. Framskritt for institusjonen i staten betyr f.eks.
høyere frakter og takster, mens framskritt i teknisk henseende betyr lavere og
billigere takster. Ingen har besluttet utvikling, vekst og framskritt, for det
gjør altsammen seg selv.
Tendensen i all den skapende
teknikk er denne at det skal bli billigere og lettvintere å dekke våre
materielle behov. Det kan ingen ta feil av.Istedenfor det lønnsomme prisfall –
retning mot 0, så arbeider man diamentralt motsatt – retning mot profitt –
uendelig. Om dette skjer bevisst eller ubevisst – det er en sak for seg, men
det skjer. Hele det pengetekniske liv arter seg på den måten at den skapende
utvikling går den ene veien mot lavere og lavere priser, og det politiske liv
går den stikk motsatte vei – mot høyere og høyere priser. Man kaller det i
politikken for "lønnsomhetslinjen" å motarbeide den skapende
utvikling og den "krisetilstand" som dette skaper kalles
"finanskrise" dette forhold vil fortsette hvor lenge? Selvfølgelig
nøyaktig så lenge som at menneskene offisielt erkjenner at de er kommet i skade
for å ha motarbeidet den skapende utvikling. I og med at vi kapitaliserer de
bokførte verdier oppover og altså samler på tall og samler på symboler, så
samler vi også – enten vi vet det eller ikke – på mere sentralisering – mere og
mere statskultus og statsdyrkelse, mere og mere institusjoner og
administrasjoner. Det ene symbolet så å si trekker det annet etter seg.
Dersom vi går den annen vei og
dekapitaliserer, altså arbeider i retning av et lønnsomt prisfall – går samme
vei som det tekniske framskritt, så følger det logisk at vi må gå den annen vei
motsatte av statssentralismen – da må vi gå desentraliseringens vei, – vi må
avlaste og avvikle sentraladministrasjonen, innføre bransjestyre og gå over til
å desentralisere samfunnet.
Kapitalisme og sentralisme er en
og samme sak, og omvendt er desentralisme og dekapitalisme en og samme tendens
eller ting. Hva er det egentlig den skapende utvikling foretar seg i og med
vårt levende menenskesamfunn? Hva er det som skjer med oss? Forandrer samfunnet
sin struktur eller sin morfologiske bygning og i tilfelle hvorledes? Det kan
ikke være mer enn en mening om det spørsmålet – at det som livet har skapt –
den utviklingsretning som vi kan iaktta fra uminnelig langt tilbake i tiden og
inntil nå, det er en bestemt tendens i retning av differensiering og
spesialisering.
Alle primitive samfunn begynner
med at enhver man praktisk talt er seg selv nok. Som en bonde i Norge for nogen
hundre år tilbake: Han var snekker og skomaker og smed og fisker og alt i en og
samme person. Men jo mere samfunnet utvikler seg – jo lenger kommer fram i
moderne samfunnsdannelse, desto mere ser vi av spesialisering, arbeidsdeling og
differensiering på alle samfunnslivets områder. Samfunnet vokser etter lignende
lover og formasjoner som alt annet organisk liv. Og hvorfor? Hvem har bestemt
at det skal utvikle seg slik? Skjer det kanskje fordi at stortinget har
besluttet at vi skal ha arbeidsdeling?Eller fordi at et politisk parti har den
geniale tanke å sette på sitt program: Vi gjennemfører arbeidsdeling og
spesialisering? Nei, tvertimot. På tross av alle partier, på tross av alle
lovparagrafer, bak ryggen av alt som heter politikere og statsmenn, så går den
skapende utviklling sin rolige gang i retning av større og større
differensiering mellem menneskene. Men ser vi på de politiske partier og
systemer så ser vi tydelig den stikk motsatte tendens. All partipolitikk
arbeider på saueflokksystemet, bjellesau og rasjonell fedrift. Det ser ut som
den størst mulige generalisering var alle nåtidens politikeres ideal – altså
noget stikk motsatt av den skapende utvikling. Organisasjonssystemet med den
størst mulige likhet er nemlig det stikk motsatte av det organiske system, hvor
den størst mulige differensiering er betingelsen for de høyere livsformer. Den
lave organisme er en primitiv èn – eller to-cellet organisme, den høyt
utviklede organisme derimot består av en masse forskjellige celler og
differensierte organer med vidt forskjellige funksjoner. Det er en høyst
differensiert celledannelse som er det karakteristiske for de høyere
livsformer, slik at jo høyere livsformene utvikler seg, desto mere
differensiert blir de i sin celleoppbygning og i sin strukturoppbygning.
Vi ser altså her igjen den samme
konflikt mellom samfunns administrasjonen og utviklingen, som på det
pengetekniske område. Men uten at nogen har besluttet det eller villet det, så
vokser det levende samfunn etter samme prinsipper som våre egne legemer, og som
alle andre organismer. Fra det enkle alltid oppover til det mere sammensatte og
differensierte. Men i alle politiske organisasjoner vil man den motsatte vei
vekk fra forskjelligheten og egenarter og tilbake til det primitive og
ensartede. Hvis utviklingen av samfunnslivet skulle fulgt det politiske
prinsipp, så hadde vi begynt med arbeidsdeling og spesialisering – som
primitive folk – og så hadde vi som kulturfolk endt med den tilstand at alle
utfører det samme eller at alle hadde den samme funksjon og at vi ble så like
som vanndråper alle sammen.
Og da hadde altså sentralismen, statsdiktaturet
og hele den sentralistiske samfunnsbygning vært konform med naturen, med den
skapende utvikling. Men nå er forholdet altså omvendt og dette burde bringe
vitenskapen og menneskeånden til ettertanke. For når den skapende utvikling en
gang for alle beveger seg fra det enkle oppover og utover til det sammensatte,
så kan det umulig betale seg for oss å opprettholde i samfunnssystemet en
sosialteknikk – en administrasjonsordning – en behandling av oss selv og av
hverandre som går i stikk motsatt retning av den skapende utvikling.
Denne universale skapende
selvvirksomhet spør ikke om du og jeg "er enige", om du synes dette
eller om vi ikke synes det, om vi er av den oppfatning eller av den oppfatning.
Livet spør ikke om det, livet bare følger konsekvent sin linje, og hvis du og
jeg ikke skjønner det så at du og jeg kommer til å synes noget annet, så kommer
vi i opposisjon til det universalt lovmessige, og så skaper vi helvete for oss
selv og for hverandre. Og det helvete vil fortsette så lenge til vi oppdager
grunnen til skuffelsen, nemlig det at vi motarbeider skapelsen og utviklingen.
Denne differensieringen i menneskelivet har aldri vært protokollert, den har
aldri vært opplest – og vedtatt i nogen forsamling. Den har aldri vært
lovfestet på papiret i form av juridiske paragrafer, men den var og blir fra
evighet til evighet.
av Nils Røhnebæk
Kan en mann som
eier en åker, so han hadde kjøpt fordi han oppdaget at det lå en meget
verdifull skatt i den, glemme hele skatten? Kan han la være å grave den fram,
betrakte den grundig, og se hva det virkelig dreier seg om?
Kan et folk, som
har arvet så mye, glemme det mest fundamentale og verdifulle som ligger i denne
arv? Kan denne verdi, som overgår alle andre verdier, oversees, forties og
saboteres – til og med i den pågående verdidebatt?
I følge Jesus
Kristus er denne skatt og verdi intet mindre enn Guds Rike! Han illustrerte
dette bl.a. med lignelsen om skatten i åkeren og den meget kostelige perlen,
som Guds Rike er å ligne med. For denne verdi, for Guds Rike, er det i følge
Jesus verd å ofre alt!
Alt i Jesui
forkynnelse dreier seg om Guds Rike. Det er helheten og hovedbegrepet i
evangeliene og kristendommen. Ja, også etter oppstandelsen talte han til
disiplene om det som hører Guds Rike til. Og det at dette Riket er kommet nær
var selve gledesbudskapet som de skulle gå ut med. Det var dette Riket som
skulle forkynnes for alle folkeslag. Det var dette Riket vi skulle søke først
av alt. Det var dette Riket vi skulle be om å komme, slik at Guds vilje skal
skje, som i himmelen, så og på jorden. Det var dette Riket vi hele tiden skulle
ha oppmerksomheten rettet mot, og ikke se oss tilbake. Det var dette Riket vi
skulle trenge oss inn i med makt, og rive til oss!
Alt dette i følge
Jesus Kristus. Men hvor går oppmerksomheten i dag i vårt folk? Har vi glemt
hele denne skatten? Dyrker vi kun "poteter og politikk" i
jordskorpen, uten å ofre en tanke på hva som hele tiden har ligget som det
grunnleggende under overflaten?
Det kan komme noe
positivt ut av verdidebatten, men uttallige verdier som trekkes fram kan bli
hengende i løse luften og forsvinne, dersom sammenhengen og helheten mangler?
I vår kristne arv
er altså skatten i åkeren, perlen framfor alle perler, verdien over alle
verdier, Guds Rike! Det er Livets mening og mål, den altomfattende,
evige, urokkelige helhet, som angår både individ og samfunn. Og det er ikke
alene et helhetsbegrep, men er selve virkeligheten, skapt og styrt av Gud!
Glemmer også verdikommisjonen denne hovedsaken og hovedverdien?
dikt av Svein Otto Hauffen
"Målet
er fotballens orgasme". Så ble sagt
av
en med ordet i sin makt.
Det
skåres mål til overmål
i
fotballspill om dagen.
Akkompagnert
av skrik og skrål.
For
mange: Landeplagen.
Det
virker som narkotika.
Gir
kollektiv psykose
til
alle dem som ei får nok,
men
helst tar overdose.
Ja,
ikke minst på alle dem
som
daglig går i transe,
mens
sportes avgud dyrkes frem
som
midtpunkt i de mange hjem.
Og
knapt nok lar seg stanse.
Det
er kort sagt, den lett fatale
dilerium-form,
sportomortale –
som
gjør folk delvis fotballgale.
Den
savner ikke rus-promille,
som
er blitt "high" i fotball-dille.
Og
lever høyt og på stor fot
som
såkalt fotball-idiot.
Dog
innerst – går det ille…
Og
selv når mange ikke aner
det
– får menneskets verdighet
rå
eselspark på fotballbaner.
Brølapers
tumleplass, uten bananer.
Når
noen kommer i slik fase
av
akutt fotballdill-ekstase,
hvem
kan vel da mental-befri
folk
fra slikt massehysteri?
Tilbake til SAMFUNNSLIVs hovedside