Norgesavisen
Organ for mental, sosial og økonomisk nyorientering
Nr. 10 |
1.november 2001 |
66. Årgang |
|
|
|
||
|
resten leser du i papirutgaven! Abonner nå! |
STOFF TIL SAMFUNNSLIV Vi er takknemlige for alt stoff som blir tilsendt Samfunnsliv, både egne innlegg, avisutklipp, bildestoff m.m. Men jeg vil oppfordre flest mulig til å skrive elektronisk i tiden fremover, dvs. bruke PC og sende tekst til Samfunnsliv via e-mail eller lagret på diskett. Det er kanskje mulig for folk som ikke eier PC å få evt. bekjente eller venner til å hjelpe dem med å overføre fra maskinskrevet tekst(vanlig skrivemaskin) eller håndskrevne manus til PC. Når det gjelder avisutklipp fra aviser, tidsskrifter eller magasiner, kan selvfølgelig også dette overføres til PC via en skanner eller ved at man skriver det av selv til PC. Mange aviser, tidsskrifter og magasiner har allerede egne Internettutgaver slik at teksten finnes der og kan hentes inn elektronisk via nettet og sendes videre til Samfunnsliv og trykkeriet hos Møre-Nytt. Alt dette vil lette avisarbeidet betraktelig. På forhånd takk til alle trofaste bidragsytere. Alt som ønskes brukt i Samfunnsliv sendes enten Dag Ove Johansen (Venset, 8200 Fauske) eller Anders Ryste (6150 Ørsta)
**************************************************************** Foredrag fra sommertreffet på Lillehammer:og sosialt samvær. Bergstrøm og Brochmann Av Astrid Strømme
Hjernens kunnskapsressurser arbeider på en bestemt måte. Lineær, systematisk, logisk og analytisk er velkjente begreper som karakteriserer ressursene. Bertram Dybwad Brochmann ville nok ha sagt at "mursteinsprinsippet" er et dekkende uttrykk. BDB reagerte mot å behandle mennesker som "murstein". Det gikk virkelig ikke an! Vitenskapen har gitt BDB rett. I løpet av det 20. århundre er det blitt dokumentert at hjernen er i besittelse av andre ressurser enn kunnskaps- eller dataressursene. Disse ressursene er det lite rom for i informasjonssamfunnet. Nevropedagogikken behandler "vårt indre univers". Kanskje noen vil si: hører ikke hjernens kunnskapsressurser til vårt indre univers? De er jo inne i hjernen! Men slik er det ikke. Hvorfor ikke? Jo, det er fordi disse ressursene behandler den ytre verden. De behandler deler av den fysiske verden… Denne tenkemåten ligger bak oppbyggingen av den moderne verden. Ja, hele vårt utdanningssystem er en frukt av den analytiske, logiske og lineære måten å tenke på. Vel og bra nok. Men tenkemåten er utilstrekkelig. Det er fordi den ikke rommer plass for de andre ressursene som hjernen har. Vår hjerne har tre ressurser. Kunnskapsressursene er bare en av dem. Hjernens grunnleggende ressurser er kraftressursene. Kraftressursene genereres i hjernes kaosgenerator og sender kaotiske, uordnete signalmasser inn i hjernens jeg, inn i det limbiske system. Disse uornete signalmassene har som oppgave å generere bevissthet. Det er altså i det limbiske system at (vårt jeg) det hele skjer. Der møtes uordnete ressurser fra hjernestammen og ordnete impulser fra hjernebarken. Hjernens tredje ressursform er verdiressursene. Disse ressursene stiller spørsmålstegn og gjør vurderinger ved alt…! For at de skal få utvikle seg må det være en balanse mellom tilførselen av kraft- og kunnskapsressursene til vårt jeg. Men det skjer ikke i dagens samfunn. Kraften er den grunnleggende ressurs i hjernen. Den strømmer ut av oss igjennom alt det som vi foretar oss. Kraften viser seg i musklene som energi, og på det mentale plan som bevissthet. Noen mennesker tror at det er ulike krefter som ytrer seg i musklene og i hjernen. Men det er ikke tilfelle. Det er den samme energi ifølge hjerneforskeren, Matti Bergstrøm. Bergstrøm er opptatt av vår samtid. Han er opptatt av de samme spørsmålene som oss. Hvordan skal vi stoppe utviklingen av den økologiske krisen? Hvorfor utnytter vi fossile brennstoffer og teknologi på en umenneskelig måte? Svaret hans er nevropedagogikken. Vi må rett og slett sette oss inn i hvordan vår hjerne arbeider? Da kan vi lære å velge hva som er rett og riktig og hvorfor! I vår 2000-årige historie har vi prioritert hjernens kunnskapsressurser, og bygget opp en teknologisk verden uten nestekjærlighet og rom for de verdier som betyr noe. Men uten verdiressursene står vi på stedet hvil. Det hjelper ikke å vite alt mulig når det likevel går mot økologisk katastrofe, og vår hjerne likevel ikke er i stand til å gjøre de valg og vurderinger som må til for å komme unna. Det er derfor av største betydning at vår hjerne får utvikle sine verdiressurser. Bergstrøm erkjenner at det er våre barn som skal arve jorden. De står nærmest morgendagen. Og derfor er nevropedagogikken knyttet til de unge. Eller for å si det med Søren Kierkegaard: Jeg taler helst med børn – thi om dem Tør man dog håpe At de kan blive – Fornuftsvesener Men de, der er blevne det – Herre Jeremeni – – – Forskere, psykologer og pedagoger er i dag enige om at mennesket gjennomgår en utviklingsprosess fra vuggen til graven. Utviklingsprosessen skjer igjennom et samspill. Hvordan prosessen eller samspillet foregår er det derimot uenighet om. "Mennesket er sine sosiale relasjoner " sier den kjente utviklingspsykologen Erik H. Erichson. I praksis betyr dette at alle unger i sitt første leveår må tilegne seg et potensiale av grunnleggende tillit, selvstendighet og initiativ. Dette er noen av de viktigste byggesteinene i menneskenes liv. "Læring skjer i dag i for stor grad igjennom organiserte tilbud, der den enkelte unge får få muligheter til å velge selv", sier Kirsti Vindal Halvorsen i boken "Barn møter framtiden". Hva betyr dette i nevropedagogisk forstand? Jo, at det er hjernens kunnskapsressurser som betyr noe. Oppdragelse er stadig vekk ensbetydende med "å få de unge til å fungere etter hjernens ordensressurser ". Eller som BDB sa det: "det er om å gjøre å tilpasse de unge til hverandre" som perler på en snor". Hva ungene mener kommer stadig i annen rekke… mange psykiatere mener stadig at de unge ikke blir hørt eller tatt på alvor. Men skal ikke de unge høre på de voksne da? Jo, det skal de. De voksne har alltid hovedansvaret, men det er likevel viktig at de unges kaosressurser får tilstrekkelig utløp. Unger sin naturlige uttrykksform er leken. Plikter og ansvar bør de slippe helt opp til nærmere ti-årsalderen. Dette betyr selvsagt ikke at de kan hjelpe med spontane oppgaver på en frivillig måte. "Vil selv" sier det to-årsgamle barnet. Dette bør vi huske. Vær forresten oppmerksom på at ungenes egen barnekultur er den beste måten å oppdra hjernene deres på. Men dessverre så har også barnekultur dårlige eksistensvilkår i dagens samfunn. Planlagt barnekultur gjør ikke den samme nytten. Mange unge vokser opp med et voksensavn i dag. Istedenfor å være sammen med mor og far om livsoppgavene, er de prisgitt barnehager, førskoler, grunnskoler, ungdomsskoler, osv.… Disse institusjonene har til tross for en ideell og god hensikt en pålagt struktur. Det betyr at formelle planer, regler, lov og orden styrer barn og unge sin atferd. Hva de selv mener, deres egne ideer og tro, forestillinger, følelser og tanker får ikke utvikle seg. Derfor skjer det ingen virkelig utvikling av elevens hjerner i dagens vesterlandske skoler. Det gjør ikke situasjonen bedre at flertallet av de unge på fritiden er tilknyttet en eller annen forening, en klubb eller et idrettslag. Dette betyr at oppdragelse i dag er prisgitt "dressurprinsippet ". Christian Beck kaller dette for det organiserte vanvidd. Konklusjonen er klar: den oppvoksende generasjon utvikler i dag i overveiende grad hjernens kunnskapsressurser, og det betyr at vår jeg-utvikling hindres. Det betyr også at det egentlige mennesket ikke får vokse frem, da de egenskaper som er knyttet til vårt høyere jeg er kaosbundet. Hjernens jeg er et møtested for uordnete signalmasser fra hjernestammen og ordnet informasjonsmateriale fra hjernebarken. I vårt jeg skjer det kollisjon mellom disse signalmassene. Kamp og utvelgelse karakteriserer "kollisjonen". Prosessen er kjent som darwinismen. Disse egenskapene gjør jeget ustabilt, og det forklarer menneskets impulsivitet og spontanitet. Det er altså slik i informasjonssamfunnet at det er "forbudt" å ta i bruk hjernestammens ressurser. Nevropedagogikken forklarer hvorfor det er slik. Hva betyr dette? I praksis innebærer det at hjernens evne til å ordne, systematisere og skape ordnete forhold på en skjematisk måte prioriteres. Det betyr også at kaosressursene, ungenes "ville" måte å være på, ikke får utløp. Mobbing og aggresjon henger sammen med "fornektelsen" av kaosressursene, og svært mange barn har problemer med å tilpasse seg på grunn av dette, og utvikler istedenfor atferdsproblemer. Noen kaller dem verstinger. Mange av disse støtes sakte men sikkert ut av skolen og ut på gaten. Der for de "brennstoff" og bruk får hjernens kaosressurser, dvs. de får utløp for egne idéer og tanker. Egne idéer, følelser og forestillinger knyttes i nevropedagogikken til TRO. Tro er det når hjernens egne, indre ressurser (verdiressursene) benyttes, og observasjon når hjernen henter sanseinntrykkene utenfra. I skolen og institusjonene "bestemmer " og avgjør sanseinntrykkene, dvs. hjernens kunnskapsressurser. Som sagt: i vårt jeg skjer det en uavlatelig kamp. Hva skal jeg velge? Hvorfor foretrekker jeg det, og ikke noe annet? Hva er best? Har det noen mening eller hensikt? Hvorfor handlet jeg slik? Osv.… Dette er det darwinistiske prinsippet i funksjon, og det ligger i sakens natur at det trenger et "lim" for å holde det sammen. "Limets" navn er tro… Det er kraften som er i stand til å holde orden på kampen… Det er altså slik at det som har med tro å gjøre er lite utviklet i da-
gens samfunn. Mens det som har med kunnskap å gjøre står sterkt. Likevel er det allmenn evolusjonstrend i tiden som peker i rett retning… 90-tallet er reformenes tiår. I løpet av tiåret ble utdanningssystemet, helt fra barnehage, via grunnskole, videregående skole og voksenopplæring til universiteter og høgskoler reformert. Men det var ikke elevenes egen evne til å gjøre valg, tenke og handle på egne premisser som ble styrket. Nei, det var hjernens kunnskapsressurser som fikk styrket sin posisjon. Dette betyr økt kunnskapstrykk på elevene. Men de unge hjernene tåler ikke dette, og synkende konsentrasjon og redusert evne til å iaktta og trekke slutninger er resultatet. Kreativiteten avtar også. I reformenes tiår ble hverken sentrale forhold omkring begreper som frihet, toleranse og solidaritet diskutert eller satt på dagsorden. Pedagogen Guri Hansen konkluderer med at den politiske og pedagogiske diskusen ikke samtaler med sin egen tid. Skolen er et sluttet system i nevropedagogisk forstand. Hva betyr det? Jo, det betyr i praksis at elevenes kraftressurser ikke får slippe til, ikke får utvikle seg eller komme til bevissthet. I seg selv er hjernen et selvregulerende system. I fra naturen er forholdet mellom hjernens tre ressurser, mellom kraft-, kunnskap og verdiressursene et system som er i stand til å regulere seg selv. Eksempler på steder hvor hjernen får utnytte alle sine ressurser er i hjemmet, om oppdragelsen av de unge ikke er altfor streng, og om hjernens kaos- eller kraftressurser får utfolde seg, og det gjør de ofte. I sin natur er kaoskreftene konfliktfylte, fantaserende og ofte ville. I skolen slår de ut som aggressivitet, mobbing og atferdsproblemer. På gaten får også disse kreftene utfolde seg. Der får de unge uttrykke sine tanker og følelser på godt og vondt. På gaten i Gøteborg demonstrerte nylig omkring 20.000 til 30.000 mennesker. Disse menneskene uttrykte seg negativt til mange forhold i dagens samfunn. De benyttet seg av hjernens utvelgesressurser, uttrykte verdivalg som ellers er lite synlig i dagens samfunn. Hva skjer når kaoset undertrykkes hos barn? Jo, sier Bergstrøm, det kommer til uttrykk i andre deler av kroppen som ubalanse. Hverken organene eller blodet fungerer normalt når hjernesentrene er i ulage. Hele 51% av dagens skolebarn lider av hodepine, mage- og leddsmerter. Lærere, rektorer og andre offentlige ansatte representerer lov, regler og ordensstrukturer. Hva de selv mener og tror kommer i annen rekke, loven betyr mest. På sett og vis er tro i nevropedagogisk forstand motsatte begreper. "Vi ligger på verdenstoppen med bl.a. statlig styring m/skolens innhold, sier Christian Beck i sin siste bok "Kodenavn skole". Statlig styring er ensbetydende med formelle regler, lover og vedtak. Dette igjen uttrykk for hjernens datadel, hvordan den arbeider og ordner tilværelsen. Som sagt er det hjernens data- eller kunnskapsressurser som er utdannelsessystemets virkemåte. I praksis lar det seg gjøre å beskrive hvordan dette slår ut i en vanlig skoleklasse, dvs. i en klasse med en lærer og elever som er styrt av sine kunnskapsressurser. Dette skjer: "Klassen utvikler seg til et informasjonssamfunn i miniatyr. Læreren er av det typiske slaget med gode poeng fra Lærerhøgskolen. Elevhjernens bark blir overbelastet med informasjon, toleransen mot kunnskap brytes ned og følgen kan bli nedsatt konsentrasjons- og iakttagelsesevne. Kreativitet, vurdering og helhetssyn utvikles ikke. Hjernens mulighetspotensiale reduseres og emosjoner og fantasi får ikke utvikle seg i klassens hjerner. Dessuten fins det en risiko for "hyperordning " med kaotiske følger. Innlæringen fungerer ikke på grunn av bristen på utvalg- og vurderingskapasiteten som i sin tur er en følge av det underutviklete jeget. Skoler med slike klasser oppfostrer "verdiinvalider " som ikke er i stand til å anvende de store informasjonsressursene på en helhetsmessig og menneskelig sett måte. Det fins en økt risiko for selvmord på grunn av at ordningen bryter ned og det indre livets vurderinger forfaller i informasjonssamfunnets "toppskoler". (M. Bergstrøm, -95) Dette er altså en vanlig situasjon i mange norske skoler. Bildet er likevel ikke helsvart. Norsk lov gir oss likevel muligheten til hjemmeundervisning. Når som helst er det mulig å ta eget barn ut av skolen og undervise det hjemme. Men husk å gi beskjed til skolekontoret. Du kommer heller ikke unna offentlig tilsyn av barnet ditt. To ganger i året besøker de deg for å finne ut om ditt barn har tilegnet seg de nødvendige kunnskaper for alderen. I Norge er det i dag omkring 500 barn som undervises hjemme. Hvordan er den ideelle skole ifølge nevropedagogikken? Den ideelle skolen kaller Bergstrøm for mulighetsskolen fordi den tillater alle hjernens ressurser å utvikle seg. En moderne messehall og/eller kontorlokaler med losjer, scener, utskiftbare kulisser, naturplanter, trær, vann, musikk osv. er det ideelle stedet for hjernen vår. Det høres kanskje underlig ut, men med litt fantasi går det godt an å forestille seg hvordan Bergstrøm vil hen. Personlig har jeg stor tro på Friskolen 70 i Danmark. Så langt jeg kan lese meg til har ungene selv kontroll og styring med egen læring, og kaoskraften tillates. Skolen utstråler livskraft og glede, sier den amerikanske forskeren Aaron Falbel i boken om Friskolen 70. Og det er vel det vi ønsker? Nevropedagogikken har prøvd å kaste lys over begreper som skolen og samfunnet ut ifra hjerneforskningen. Bergstrøm skiller tydelig mellom stat og samfunn, og han mener at hjernepopulasjoner i samfunnet og staten struktureres i samsvar med hjernens grunnkrefter, dvs. ut i fra den helhetsmessige (nevrodarwinistiske) og den ordnete "delhetsmessige " kunnskapskraften (darwinistisk). Staten er et uttrykk for hjernens datadel, kunnskapsressurser. Staten ordner hjernepopulasjonene i samfunnet med lover og påbud. Dette gjelder også økonomien. For den enkelte hjernen i populasjonen betyr dette at staten påvirker våre evner til å holde orden på ting på en logisk og systematisk måte. Derimot når ikke staten de aktiviteter som er kaosbunden, dvs. skaperkraften og de individuelle vurderingsevnene! Staten begrenser derfor disse kreftenes utfoldelse og aktivitet i befolkningen. Motsetningen mellom stat og samfunn er tydelig, når vi tar et nevropedagogisk perspektiv på forholdene. Det er tydelig at staten hindrer utfoldelse av de kaosbundne kreftene, dvs. krefter som tar sikte på å bevare og humanistiske og kulturelle forhold. Religion, som betyr "å holde sammen" hører hit. Det samme gjør folkeskikk og bruk, ritualer, kunst, nasjonal musikk osv. Staten er nødt for å nå sine mål å holde hjernene kaosbundne! I seg selv behøver ikke staten disse hjernene, fordi disse hjerners kaosbundne egenskaper er destruktive for de statlige ordninger og de statlige institusjonene. Derfor er det forståelig og riktig at kreative krefter i samfunnet opponerer mot slike systemer… Hva er ulikt og hva er likt hos Brochmann og Bergstrøm? Jeg skal skissere og antyde noen forhold: Både BDB og Bergstrøm oppfattet og så begrensningen i bruken av hjernens kunnskapsressurser. Mennesker kan ikke styres på en mekanisk måte, sa BDB. Så langt jeg ser er ikke Bergstrøm uenig i dette. Både BDB og Bergstrøm skiller mellom stat og samfunn. Antagelig er det liten eller ingen forskjell i så måte. Stat og kirke må skilles, sa BDB. Bergstrøm sier ingen ting om dette. Men han er veldig opptatt av hjernens kaos- eller skaperkrefter. Skoler- og utdanningssystemer må åpnes. Vår hjerne er et ikke-lineært system som naturen for øvrig. Det må vår oppdragelse og våre skoler ta i betraktning. BDB stilte seg kritisk til mystikk, filosofi og såkalt ukontrollert fantasi. Tilsynelatende er ikke Bergstrøm opptatt av dette. Bergstrøm sier heller ingen ting om Kristus, men han er opptatt av troens kraft – som Jesus! BDB kom med konkrete løsninger til hvordan staten kunne avvikles gjennom dekapitaliseringsprinsippet og det lønnsomme prisfall. Bergstrøm vil nok "revolusjonere" samfunnet, men sier ingen ting om hvordan. Det vil si bortsett ifra at han mener at unger bør oppdrages i samsvar med nevropedagogiske prinsipper for å unngå f.eks. en fremtidig klimakatastrofe. Bergstrøms oppskrift på en videreutvikling av informasjonssamfunnet kan sammenfattes med et ord i uttrykket: ÅPENHET! BDB er her også på bølgelengde med Bergstrøm. Slipp menneskene løs! Bergstrøm er evolusjonist. Han benytter Darwins teorier for å forklare hvordan hjernen arbeider. BDB var også evolusjonist. Han var opptatt av naturens lovmessigheter, og oppfattet tanken som noe biologisk. Hvor står vi så kollektivt? Jeg sa at den allmenne evolusjonstrenden går tross alt i rett retning. Selv med en klimakatastrofe hengende over hodet er noe riktig i utviklingen. Jeg skal kort og avrundingsvis prøve å si noe om det. Vi fødes til verden med et skrik. Våre behov tilfredsstilles ved at vi bruker mye energi på å skaffe oss mat. Dette er uttrykk for kraftprinsippet. Etter hvert vokser barnet og utvikler språk. Barnet er nå i stand til å skaffe seg det samme med ordmakt, og med langt mindre energi. Her er vi hovedsakelig i dagens samfunn. Ordmakt er mye det samme som informasjonsmakt eller kunnskapsmakt. På dette trinnet i vår individuelle og kollektive utvikling lærer vi å beherske ordensstrukturer. Men ingen individer kan i det lange løp bare beskjeftige seg med tilegnelse av kunnskapsmakt. Det må utvikle seg videre!! Men til det kreves hjernens verdiressurser, som er kaosbundne og knyttet til hjernestammen. I statssamfunnet tillates ikke disse kreftene, eller de hemmes i sin utvikling, for disse kreftene vurderes og stiller spørsmål om mål og mening med alt som skjer. Men straks vi tar de i bruk er de en trussel, for det lønner seg ikke i kroner å spørre, undersøke og gjøre det rette. Her er vi kommet! Her står vi? Hva gjør vi for å komme videre? Bergstrøms svar er ÅPENHET! Menneskene må få premisser for å utvikle alle hjernens ressurser, også kaosressursene! Det må bli tillatt og legitimt å spørre om hvorfor, hvordan og hvorledes for å unngå en truende økologisk og global krise. BDB’s svar var at det var nødvendig med et nytt samfunnsregnskap, et lønnsomt prisfall og et dekapitaliseringsprogram. Både Bergstrøm og BDB har mye å lære oss. Derfor må vi aldri slutte bestrevelsene med å få lek og lærd til å ta dem på alvor! ********************************************* Anders Ryste
Slik som menneske tenkjer og trur, slik vil dei handle. Afghanistan knyter livet sitt til religionen, til Allah. Dersom krigslukka går imot, skal Allah hjelpe. Spørsmålet er berre om ikkje denne austens gud, tilliks med vår eigen eksklusive gud, båe er oppdikta, livlause konstruksjonar av typen Odin og Tor? Gjennom soga har vi ei gudelære. Det kjenneteiknar alle religionar. Litt etter litt, etter stygge forviklingar og blodige krigar, vart gamle gudar skifta ut med nye, – gudar som var større og sterkare. Det finst noko som kallast evolusjon (utvikling). Universet utviklar seg. Kloda vår gjennomgår klimaforandring. Mennesket og samfunnet mellom menneska evolusjonerer! Menneska treng noko som dei meiner står "fast" – som er å lite på. Dei treng ein Gud – ein Gud som både muslimane og dei kristne har plasset i himmelen. Der rår dei med uinnskrenka makt. Likevel. Menneska har buande i seg; men sovande, ei fantaserande og diktande kraft. Eit barn t.d. kan tru at sjølvom leikebilen vantar motor, så kan den med fantasiens hjelp køyre i racerfart. Vaksne lar ungane tru at Julenissen er ein ljos levande person – ei eksistensform – som julaftan kjem med gåver til borna. Sett no at det verkeleg ert sant at t.d. dei himmelrådande maktene berre er oppdikta, ikkje sjølvverksame storleikar i ulikskap med julenissen, bør vi ikkje då straks ta til å tenkje nytt om liv og lagnad, krig og fred? Det er utvikling i leiken. Sjølvom mistaket er raudt som blod, så kan det gale tilgjevast straks menneska får herredøme over den allmektige ibuande fantasien. Slik melder Skrifta. Stortingsmann Ballo har rett i at også USA kan kallast "Den store satan ". Men han har ikkje rett i at USA har tenkt aller styggast om "fi- endane" sine. Dei har også vore til hjelp! Hatet såvel i smått som i stort, skriv seg frå den levande fantasikrafta i menneska som enno ikkje er vitskapleg oppdaga og såleis ikkje er kome under kontroll. Vondskapen er hatet sin fylgjesvein. Anders Ryste PS. Under kontroll = fantasien oppteken som skulefag. Engelskmannen Henry Drummond sa: "Just the same law rule the Mentality as in the Nature". ***************************************** Samfunnsliv på internett Ved Dag Ove Johansen Arbeidet med å legge ut Samfunnsliv på internett fortsetter selv om jeg nå også er blitt red. av papirutgaven fra For hvert nytt nummer som legges ut på internett, annonserer jeg det under Telenors hovedside Kvasir, som er en slags katalog over alt som legges ut på nettet i Norge og resten av Norden. Av og til annonserer jeg utgaven som helhet, men vanligvis annonserer jeg med et par utvalgte artikler fra det nyeste nummeret av Samfunnsliv som kan være av særlig interesse for folk. Denne annonsen legges nesten umiddelbart ut på en midlertidig side som kalles "Innkommende" hos Telenor. Annonsen for Samfunnsliv-artikkelen legges samtidig ut på en side Telenor kaller "30 siste", altså de 30 siste innkommende sider. Slik blir alle som sjekker opp disse to sidene "Innkommende" og "30 siste" gjort oppmerksomme på det nye stoffet i Samfunnslivs siste nummer. Alt dette er gratis, det er jo bare tellerskrittene mens jeg er påkoplet nettet som ruller av gårde, men med lokaltakst er ikke dette så kostbart (ca. kr. 10,- pr. time). Fra Møre-Nytt har jeg fått opplysninger om at Samfunnsliv er lagret elektronisk på data siden nr. 1-1993. Planen er å legge ut også disse utgavene frem til og med 1996-utgavene. Saken er jo den at Samfunnslivs internettutgave kom ut med sitt første nummer med nr. 2 i januar 1997, slik at årgangene f.o.m. 1993 mangler. Dette betydde et økende behov for lagringskapasitet for Samfunnsliv, noe som har ført til at jeg har fått tildelt plass på to nye internett-servere(datamaskiner) i USA. Dette er en gratis tjeneste, slik at vi unngår pengebruk i denne sammenhengen. Samfunnsliv -utgavene (1997, 1998 samt 1999-årgangen) er nå overført fra Telenors server til en amerikansk serverne. Men hovedadressen til Samfunnsliv på internett vil forbli den samme:http://home.online.no/~dagoj/SAMFLIV.HTM. Man blir automatisk ført over til den nye serveren i USA og Samfunnsliv. Hvis folk ønsker å ha den direkte adressen til Samfunnsliv på denne serveren i USA, er adressen http://samfunnsliv.freeservers.com/samstarten.htm Velkommen til Samfunnsliv på nettet! Ta et besøk til en tidløs avis!
************************************************************* Tilbake til SAMFUNNSLIVs hovedside |
|