leder ved Anders Ryste
Ole K. Larsens artikkel i Smp. frå
fredag 13. d.m. var interessant lesning. Han skriv om Hoems
teaterframsyning:Jesu siste dagar.
Bibelen har varig liv, men neppe
for den ortodokse og den funamentalistiske tolkninga, men for all den
allegoriske, den førebiletlege, den som gjer at etterslekta mellom dei truande,
kan ta hendingane innover seg i samanlikning med hendingane i notida her og no.
Bibelen og hendingane der er
skrivne ned og omtala av autodidaktar, altså ikkjelærde. Autodidaktane si form
er i regelen ikkjeortodoks – artistisk-biletleg. Autodidaktane Ibsen, Garborg
og vår seinare Dybw. Brochmann var og er ikkjefundamentalistar. Dei var
artistar. Det var Jesus og. Han skreiv i sand og tala i likningar. Av dette
kjem ordtaket, ånda gjer levande, medan bokstaven drep. Då gir det ikkje nytt
liv å tolke Jesu siste dagar som ei religiøs hending, ei hending der sinn og
sans åleine er retta mot den bedrøvelege avferda hans.
Kor mange har ikkje gjennom vår
lange soge hatt korset å sjå opp til, når dei ofte så urettferdig vart
torturerte og kor mange land og rike vart ikkje trampa ned av krigersk
overmakt, åleine fordi dei forkynte og levde etter ei ny og berekraftig tru? Ei
tru i Jesu ånd! Den gamle jødetrua, auge for auge og tann for tann, har fått
eit grunnskot oppgjennom åra, takka vere Jesu nye lære. Gjer mot andre det du
vil at andre skal gjere mot deg, blir meir og meir aktuell etter som tida går.
Diverre har eg ikkje enno fått høve
til å sjå Hoems framsyning, men vonar den vil tene til at notidsmenneska
endeleg tek innover seg Jesu nyorientering som den rette og tenlege læra om liv
og samfunn mellom menneska på jord. Verda ventar i følgje teologane. Men pass
på om ikkje denne ventinga har tatt ei anna vending gjennom soga.
Eg veit ikkje om Hoem tek fram
Jesu kanskje alvorsamaste og siste ord hengande på korset: Tilgi dei for dei
veit ikkje kva dei gjer. Men la meg i alle høve spørje? Legg ikkje Jesus
med desse orda grunnlaget for vår tids psykologi og sosiologi? Og slik som
dette: La ikkje Kristi lære i si tid grunnlaget for eksakt astronomi, for
eksakt biologi, for eksakt medisin, for eksakt økologi osv. Jesus bygde si nye
lære på årsak og virkning, ikkje på myter og frie fantasiar.
av Anders Ryste
I 1937 skrev BDB brev til Hitler
og la frem for diktatoren de to veiene livet og samfunnslivet følger og det
uavhengig av hva menneskene tror og innbiller seg. Den ene fører til befrielse
og frelse for alle og bygger på menneskets iboende særkjenne – Åndsmakten. Den
andre veien som bygger på statssentralisering, tvangsorientering og våpenmakt
fører til selvutslettelse. Hele vår verdensomfattende krise i dag i
vareover?odens tidsalder kan bare ?nne sin løsning ved at menneskene lærer å
søke inn til åndsmakten, jeg-er-makten, og forlater tvangs og voldsmakten.
Det er dynamisk iboende krefter vi
har med å gjøre, krefter som ikke lar seg stanse eller styre i sin utfoldelse.
I nevnte brev sier BDB til den tyske herskeren:Jeg tillater meg å minne Dem om
den verdensberømte dikteren Shakespeare, hvis ånd fullt ut kunne måle seg med
ånden i Berlins propagandamonopol, da han i sitt drama: "Julius
Cæsar" uttrykker følgende evige livslov i Cassius ord.
Et tårn av sten
ei mur av hamret malm,
ei fegslets kvalme luft,
ei sterke lenker av jern
kan binde sjelens (åndsmaktens)
kraft.
Ti livet når det går trett
av denne verdens skranker,
det savner aldri evnen
til å fri seg selv.
Har man nu i Berlin glemt denne
livets ubrytelige lov, da vil De hr. rikskansler møte deres Brutus, og Deres
tredje rike vil havne blant hyenene og hundene. Hitler hørte ikke og vi kjenner
endelikten. (Hva nå med Kohls Tyskland?)
Men Shakespeare nevner ikke bare
oppbyggingen av den tyske voldsstaten i sitt dikt. Her tales det generelt om
all verdens riker som bygger på makt og våpen. De vil alle møte sin Brutus. Ja,
og tiden innkortes av den ytre tekniske utviklingen. Intet diktatur vil i dag
ha lang levetid. Vi vil ha tekniske fremskritt som andre i verden, sa just det
russiske folk og så veltet de det kommunistiske voldsstyre over natten.
Men alle sentralistiske
djevleånder er ikke blitt borte med fascismen, nazismen og kommunismen.
Menneskenes trang til å bygge systemer og stadig nye systemer under stadig nye
navn og med stadig nye lovnader om frihet fra makten og tvangen er uten ende. Det
strides just nu om utvidelse østover. Unionen trenger flere og større
beitemarker. Men Russland står imot. De ser djevelen i Europas øyne, men fanden
i sitt eget blir de ikke var. To toppsentralistiske makter møtes. Begge bygger
de på organisasjonsmakt, pengemakt og våpenmakt. Slikt spill har tidligere
alltid endet i krig. Ingen av partene, heller ikke USA og Japan aner noe om at
all verden treller for en falsk stats, penge og våpenoppfatning. Det er
menneskenes åndsmakt som er tatt i helvetes tjeneste. Forskjellen på Gud og
mammon ser de ikke, da må det enten gå galt eller verden må vende seg til
åndsmakten for å få alt det falske oppklart. Verden vil befries ved Kristis
nyorentering.
Det nye riket som Nyorienteringen
v/ Samfunnsliv legger grunnen grunnen til bygger just på Kristi orientering.
Det gjelder avsjelingen av statsdyrkelsen, pengedyrkelsen og våpenmakten. Det
er falske ånder i politikernes indre som forfører og rumsterer uten at de selv
vet hva de gjør. De venter å avle blomster av tistelfrø eller Kristi gjenkomst
etter først å ha avlivet ham i alle kirkeprekener gjennom snart 2000 år., til
fordel for Paulus dobbeltmoral. Jeg tenker ikke påJesu person, men på hans
lære. For alene ved hans lære kan Gudsriket oppstå. Personen Jesus dyrkes i
seremonier, ritualer og salmesang i alle kirker og bedehus, men hans nye lære
om menneskenes samfunn på jord og hvorledes dette skal bli virkelig iblant oss
diktes om til en hinsideslære. Derfor kunne Kristus Jesus si i sin kamp: Fri og
bevare meg for mine egne troende.
Vis oss det positive, sa våre
norske venner, da vi deltok i politikken.Ja, vi viste det positive.Vi viste det
i detaljer hvorledes Mammon kan fjernes sammen med Molok og Mars. Men dessverre
partipolitikerne som ennu en tid vil leke systemer og styring, pålegge skatter
og ta renter av hverandre og slik bygge pyramider av ørkenhildringer som en
fjert kan fjerne, må få pusterum ennu en tid. Da heller innstille menneskene på
å ødelegge varene for prisens skyld, helsa for systemets skyld, skoleundervisningen
for skoleplanenes skyld og sjelens frie utfoldelse for statsdikterte
kringkastingsmonopol. Når vil man endelig lytte til Shakespeare.
av Rolf Høstmark
Det er fristende, og riktig, her å
bruke om igjen Wergelands ord om dr. Heinrich Steffens (som navnet ble til i
tysk sprogdrakt). "Et fra Norge bortblæst figenblad". Det vi skulle
skjule vår nakenhet bak, = forståelse, arbeidsrum og anerkjennelse var da også
mangelvare i Norge. Henrik Ibsen ble jo også hardt rammet av denne norske
innsnevrigheten av Aksel Sandemose utformet som "Janteloven", en
uhyre treffende karakteristikk av hvor trangsynt Norge egentlig er.
Så vidt jeg kan bedømme, har vi i
de siste 150 år nok hatt en del begavede talenter, men vi har bare hatt to – 2
geniale. Henrik Ibsen er den ene, men også han er solid redusert av en
tilbakevirkende "Jantelov". Nu er han påsatt ettikettene: dramatiker,
skuespillforfatter, betydningsfull, fengslende, stor o.s.v. Ikke, rettere aldri
et ord om hans avkledning av svada av Peer Gynt = Ola Nordmann i Dovregubbens
Hall. Peer fikk omhyggelig forklart at et Troll er seg selv nok, et menneske er
og skal være, seg selv. Den egocentriske er troll, den egoistiske er menneske.
Så effektivt har Janteloven virket her, at det "snitt i øyet" som
Peer vegret seg for, det har nu Ola Nordmann lett og lekende, underkastet seg.
Egoist og egocentrist er blitt likeverdige ord.
Det riktige, det dekkende, det
avslørende, læres eller doseres ingen steder, ikke i skolen, ikke på
Universitetet, aldeles ikke i Stortinget. Trollene i folkesjelen har seiret.
Ibsen slo et slag i luften, han hviler i deres gravlunder, solid død, takk og
lov!
Den andre geniale ser jeg i
Bertram Dybwad Brochmann, autodidakt, men bibelforsker, religionsforsker,
økonom, sosiolog, gartner, forfatter, søkte kristedommen skiftet ut med
Jesusdommen. En ufattelig bredde i skapende fantasi og forståelse. Da han hadde
analysert beretningen om gullkalven og slangen i Sinai og jubelårssystemet og
hadde videre studert Jesu kjærlighetslære og "søk først Guds Rike
o.s.v.", ble han klar over sitt innsatsområde.
Altså gikk han til daværende
Universitets (sosial-) økonomiske fakultet, for å legge frem sin
"Totalitetsøkonomi – Totalitetsregnskap", for å hindre åger og
utsugning – og bringe priser og omkostninger i retning 0,–. Brutalt avvist, han
var ikke akademiker!!
S. Gunnar Larssen fikk invitert
ham til Kristiania Arbeidersamfunn, hvor man lyttet og delvis forsto. Det
gjorde i alle fall Larssen til hans venn og medarbeider for livet. Gunnar
Larssen (for resten den siste tømmermester på Bergenshalvøen), fikk dannet
Kommanditt a/s "Samfunnstrykk", kapital ble innbetalt og trykkerimaskiner
innkjøpt. Det ble snart overført til Ålesund, (mitt forslag – dessverre) til en
"venn" i bevegelsen som var redaktør for Samfunnsliv noen år.
– Men denne "venn" og redaktør, solgte trykkeriet og underslo
alle midler, samme skulle forresten ha vidnet for forsvarer under rettssaken på
Voss, men han rakk aldri frem og en politiforklaring noe senere, fikk retten
for sent. – Så, dette om skuffelse på skuffelse.
Ellers holdt B.D.B. foredrag, tok
ordet i forsamlinger og startet ukeavisen Samfunnsliv. Men – for å rekke videre
og etter venners råd, ble Samfunnspartiet stiftet og deltok i Stortingsvalget i
1933. Sammen med ingeniør G.E. Bonde og sogneprest Bauge, ble det gjort en
stort innsats i Bergen og også i Nordland, og Dybwad Brochmann ble valgt inn på
tinget. Her ble han, efter reglene, plassert i konstitusjonskommiteen. Han ble
snart kjendt som en skarp debattant, kompromissløs og rolig. Man lyttet til ham
og Stortingstidende med referater, ble flittig lest, særlig i våre nordligste
fylker. Avisen var gratis og med ordrette referater. Og han var stadig rundt i
landet med foredrag og bøker.
Ved valget i -36, så det ut til at
ikke bare han, men flere ville bli valgt inn på Samfunnspartiets lister. Men
Arbeiderpartiet lanserte betegnelsen tåkefyrste – og man måtte ikke blande
"religion" i politikken!! Og en kald intelektuell akademiker, som
karkateristisk nok, senere ble professor, signerte en råtten artikkel i Bergens
Arbeiderblad – og fikk 30 kr. for den (30 sølvpenger). Artikkelen inneholdt
forvrengninger, usannheter og bakvaskelser, og det var ikke tid til å imøte gå
den, – den ville vel ikke blitt trykket heller – så virkningen, den tilsiktede,
uteble ikke og Dybwad Brochmann ble ikke gjenvalgt. Det kongelige norske
arbeiderparti var blitt kvitt en brysom opponent!
I 1940 hadde kongen, før han
forlot landet (hva han forresten ikke ønsket!!), oppfordret nordmenn til ro og
disiplin og det nødvendige samarbeide med besettelsesmakten. På sommeren holdt
Dybwad Brochmann en tale i NRK. Her klandret han regjeringen for å ha sviktet
sine landsmenn ved å rømme landet. Han kunne ikke bruke sine vanlige ord om
Hitler, men rundet dem av, han måtte jo beskytte oss, hans
"tilhengere" så godt som mulig, vi var jo i høyeste grad i søkelyset
hos tyskerne, virkelig i faresonen.
Like før krigen hadde Dybwad
Brochmann på Samfunnspartiets vegne, invitert Irene Harrand til Norge for å
hold foredrag i Oslo. Hun hadde gitt ut "Sein Kampf" mot Hitler og
var svært godt orientert om nazistene og Hitlers planer. Hun var klar og skarp!
Så ble Dybwad Brochmann invitert til Wien for å tale til hennes interesserte
gruppe. Da turde han ikke reise gjennom Tyskland, men måtte velge en rute over
Frankrike – Schweitz. Så han måtte velge sine ord med omhu i rasdiotalen. Det
var for resten første gang han talte i radio. Nu fikk han tale uten å fremlegge
foredraget skriftlig på forhånd – han brukte aldri manuskript når han
talte.
Dennne opptreden ble brukt mot ham
og ble betraktet som fellende ved rettssaken mot ham for landssvik på Voss i
-45. – Men det var vedtatt som en uskreven lov i landet – at det som ble
talt og skrevet før oktober -40 ikke skulle tillegges noen som helst
betydning!!
Under krigen levet han i ro på sin
fjellgård på Voss. Han søkte tyskerne om å få beholde sitt jaktgevær, mot
rovfugl, og fikk det. Ellers tok han mot flyktninger og holdt trengende i
skjul. Han ble anklaget for landssvik og herredsretten på Voss dømte ham til 3
1/2 års fengsel. Blodig urettferdig tør jeg påstå! Rettssaken ble farceaktig,
forsvarsvitner møtte ikke, og mange tok rettssaken alt for overfladisk. Appell
til Lagmannsretten ble nektet ham, påtalemyndighetene anket med en gang dommen
til høyesterett som omgående stadfestet den!
Vel han var innom rettspsykiatrisk
observasjon. Kanskje ikke rart at de fant en IQ høyere enn de noen gang
tidligere hadde observert. Men det ga konklusjonen: på grensen til sinnssykdom.
Det hadde i hans – som i alle slekter – forekommet sinnslidelser. Da han skulle
stilles for retten og forklare hva som var kristendom – og hva ikke, stilte han
opp en rekke motsetninger: kristendom – ikke kristendom, i behandling, omgang,
bedømmelse av medmennesker – også tyskerne. Selv fikk jeg sendt det til alle
prester i Østfold Fylke. Det kom to – 2 svar tilbake. En fant seg selv for
gammel, den andre visste ikke riktig hva han skulle mene. Uhyre skuffende, men
kanskje ikke så underlig. Ingen prester løftet heller sin røst eller sin penn
mot gjenninførelsen av dødsstraffen i Norge!
Da krigen var slutt
"regjeringen" kommet tilbake og hetsen mot B.D.B. og Samfunnspartiet
satte inn, stanset LO, typografene trykkingen av Samfunnsliv (og samtidig
Einarssons § 100 og Fanebusts publikasjon av Trollspeilet) og Narvesen
nektet å selge dette i sine kiosker – fullstendig ulovlig voldsbruk. Vi skulle
knebles og stenges på alle måter, selv ved bruk av ulovlige midler. Noen
unnskyldninger ble aldri gitt og Fanebust tok sin død av rettssaken mot
fagforbundet! Vi i Samfunnspartiet – Nyorienteringen måtte kjøpe og organisere
vårt eget trykkeri. Et trykkeri som i sin tid en "venn" underslo.
Nevner noen ordet motgang?
Vi satt, en del tilhengere, sammen
på Grand kafe, da Dybwad Brochmann gledestrålende forteller at en venn hadde
tilbudt ham kr 20.000. Da kunne han betale restgjeld – den på hans hus på
Bestun, så hans kone og barn kunne bo der uten utgifter til renter og avdrag.
Blant oss var også en kald intellektuell mann, som også senere ble professor.
Han reiste seg, dro opp til Dybwad Brochmanns venn (tidligere dir. i Møllers
tran), sa han kom for å hente pengene. Giveren kjendte ham som en av B.D.B’s
tilhengere, utbetalte ham summen mot kvitering. Men Dybwad Brochmann fikk aldri
de pengene! Råttent!!!
Dybwad Brochmann tok seg uhyre nær
av slik behandling av "venner" og i kristendommens navn. Den var
alltid hans ledemotiv, selv om han så at den var veket av fra Jesusdommen.
B.D.B. søkte en stilling i økonomi
– sosiologi ved Christian Michelsensn Institutt i Bergen. Hans arbeider,
artikler og foredrag skulle være godt kjendt på den tiden. Og min grandonkel
Chr. Michelsen gav han sin varmeste anbefaling. Men Michelsen hadde da
overdratt Instituttet til selvstyre. Så B.D.B. ble avvist, fremdeles medd en
bergunnelse at han ikke var akademiker.
B.D.B. hadde en venn i Sverige som
hadde oversatt og fått utgitt en av hans bøker på svensk forlag. Imidlertid
laget Bonnier sin avdeling "Natur og Kultur". Han fikk forlaget
interessert i B.D.B.’s arbeider. Man fant der hans verker ytterst interessante
og ville utgi flere. B.D.B. ble bedt om å komme til Stockholm for drøftelser
med direktør og konsulenter. Han møtte til avtalt tid – direktøren var ikke
tilstede. Ingen annen kunne gjøre noe. Når var han å treffe? Dagen efter til en
viss tid. B.D.B. møtte punktlig – som alltid – direktøren var ikke
tilstede. Når ble han å treffe?? Det var "i det blå"! Reiste hjem
meget skuffet. Lindvall (lektor) kom heller ikke lenger med saken! Alle dører
ble stengt!
Wenner-Green, svensk
industri-mangemillionær i Mexico, fant han ville ha en analyse av
nødvendigheten av å betale skatt og av et rettferdig menneskelig samfunn.
Ønsket ble annonsert og belønning for beste besvarelse bestemt.
Bedømmelseskommiten ble nedsatt: svenske Alva Myrdal, norske Arne Næss og
amerikaneren i økonomi dr. Caths (?). B.D.B. sendte inn sin besvarelse (den er
trykket i "Sosiologisk Tidsskrift -52). Ikke lenge efter kom det brev fra
dr. Caths: Vi kan avblåse konkurransen. De har løst det hele på en genial måte.
Vi kan kaste de øvrige besvarelsene. (Jeg har lest brevet). Bertram Dybwad
Brochmann var henrykt: Endelig lysner det! Endelig tar noen min forskning på
alvor!" Men så – ikke et ord mere – trods flere henvendelser til dr.
Caths! En annen får prisen. At skuffelsen nesten var uutholdelig, er meget
forståelig. Vi antar at Næss har hvisket de andre i øret at B.D.B. var
"landssviker" – og da hjelper selv ikke genaialitet – her til lands.
Han kom høsten -55 til oss på
Linderud, Onsø, sammen med vår gode venn Arne Johansen, Moss., Bertram Dybwad
Brochmann var meget nedbrutt, men ikke bitter. "Man" hadde frakjendt
ham alle kristne motiver, man hadde påstått at det lå sinnssykdom til familien.
Han var dømt på et rettsstridig grunnlag, anordninger fra en
"regjering" i London som ikke hadde noen som helst rett til å opptre
på Stortinget’s vegne (Elverums fullmakten ble ikke gitt – og – den ville ha
vært ulovlig og ugyldig – (jeg referer her til "vår
representant" på Stortinget 1936 – 40, smeden Sigurd Jacobsen, Bleik) De
fleste venner hadde sviktet ham da han trengte dem som hårdest. Rettssaken
kunne ikke gjenopptas. "Gud fri meg for mine venner!".
Dette ble tilsammen for tungt å
bære selv for den sterke mannen med en ukuelig psyke. Han ble syk. Jeg besøkte
ham siden, han bar da det preg som jeg så ofte har observert siden:
medikamentforgiftning fra skolemedisinen. Han døde 15.1.1956.
I dag er hans navn og virke
fullstendig ukjendt for nesten alle lands kvinner og -menn. Så grundig har de
ledende, de styrende, de akademisk og de politiske med alle midler dekket hans
identitet.
Så revolusjonerende var hans
"oversettelse" av Bibelens Jesusdom, at politikere, økonomer,
industri- og finansfyrster, sosiologer at de alle følte seg truet på livet i
sin eksistens av hans ånds lys, at de skalv i truser og bukser og startet
hylekoret "Korsfest - korsfest - korsfest". Gjør ham til ikkeeksisterende
nu og i all fremtid. Og det har de såmen greid. Leve "livet i de små
forhold" (Th. Kittelsen). Dømt efter Janteloven til glemsel.
Men – hvordan går det er folk som
lever efter og holder Janteloven? Som fornekter sine store lysende ånder og sine
geniale Profeter?? Har det folket livets rett?
Vi er kanskje en håndfull
medmennesker som ennu vet hva han skapte til beste for det folk han elsket. Og
vi vet at hans Jesusdom vil være grunnlaget for menneskelig samliv og samfunn i
Vannmannens lyse tidsepoke.
Ystadveien 1, N-5500 Haugesund
Tlf.: 52 71 20 00
Telefax: 52 71 17
75
til sommertreff. Siden vi har fått stor
arv, så vil vi av kontoen betale hotelloppholdet for disse dagene for ca 30
tilreisende stevnedeltakere. Vi skal som før få mange fine foredrag og vi skal
arrangere tur til Karmøy der vi kan få ta i øyensyn gardsbruket som Borgh. og
Asbj. Torvestad har testamentert til oss. Nærmere om stevnet senere. Innmelding
for deltakelse skjer i år direkte til hotellet.
Med hilsen
a.r.
av Sigurd Lyngstad
Kunne han vere både det ene og det
andre? Dei under han gjorde var vel for å vekkje interesse for dei Gud-gjevne
natur- og livslovene sin enkle verkemåte.
Men enno i dag, 2000 år etter, er
det "illusjonisten" det er "kristeleg" å tru på og skal
igjen slik: Lage vin av vatn, gå på vatnet, vekkje opp døde, gjeve alle brød
som då han metta 5000?
Men då han ikkje ville vere ein
slik, var det kort frå hylling til krossfest. Nei, det var natur- og livslovene
han forstod som si oppgåve å syne. Som han også sa: Han var ikkje komen for å
avskaffe den Gud-gjevne lov, men oppfylle den! Han peikte på tyngdelova, med å
seie at det som ikkje er på fast grunn, er dømd til å falle.
Og Jesus ville syne korleis livs-
eller sjelslovene verkar frå det eine menneske til det andre, i det organisk
levende samfunn. Jesus synte at tilhøvet mellom Skaparen er som mellom foreldre
og born. Og mellom skapningane skulle vere som mellom gode sysken. Det var om
samfunnet slik Jesus tala, men kom då i konflikt med det samfunn som var halde
saman med maktlover: Du skal, – du skal ikkje.
Nei, det gjeld det samfunn som er
grunna på den Gud-skapte skipnad (ordning) som er organisk vakse fram.
Det har ikkje noko med tvangsbod å
gjere. Nei, det er naturleg og sjølvsagt at foreldre vil det beste for sine
born. Og at born er takksame og glade i sine foreldre.
Det er slik rett frå grunnen, dvs.
på det Gud-skapte mennesket og dei gode heimar, gode nasjonar kan skapast som
grunnlag for det gode verdssamfunn. Dette som no vert prøvd å byggje med
maktstyring og pengar, er dømd til å verte mislukka. Eller kva trur du?
Tilbake til SAMFUNNSLIVs hovedside